30. jan. 2012

Skjønnheten og Cocteau

Skjønnheten og Udyret (1991) er etter min mening den beste Disneyfilmen og jeg husker at vi så den flere ganger på vorspiel hos Baard Ole Grøtta tidlig på 90 tallet. Jeg har akkurat regissert Knut Nærums Peer! og åpningslåten der er nettopp åpningslåten som de har i Disneys film. Den surrer og går med norsk omskrevet tekst i mitt hode og jeg skal nå prøve å skrive den utav systemet. Filmen var i sin tid den første tegnefilmen som ble Oscarnominert som Beste Film, men den tapte for Nattsvermeren. Filmen vant 2 Oscar, både for beste Original musikk og sang. Jeg kan leve veldig med at Nattsvermeren vant beste film.



Historien står som en klassiker idag, og ble publisert av franske Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve allerede i 1740. Den ble gjort til opera i 1771 og har levd på forskjellig vis helt frem til idag. Så kommer vi til poenget.

I 1946 laget Jean Cocteau sin versjon av La Belle et la Bete. Den tar seg også historiefortellerfriheter, men står kanskje igjen som en av regissørens vakreste filmer. Disneykonsernet har helt klart sett den da de skulle hente inspirasjon endel år senere. Det ble også skrevet en opera basert på Cocteaus versjon i 1994.














Jean Cocteau




Om du ikke har sett Jean Cocteaus filmer kan jeg anbefale deg å ha et åpent sinn og la denne multikunstneren av en franskmann slippe inn. Han ble født i 1889 og døde i 1963. Hans mest anerkjente film Orfeus har et klassisk cover som The Smiths lånte til singelen This Charming Man.



Her er et klipp fra Cocteaus Skjønnheten og Udyret, han leser voiceoveren selv. Du får kjøpt Cocteaus filmer der du kjøper slikt. Feks Platekompaniet. PS! Kan også anbefale musikken til Cocteau Twins, men det er en annen historie.


Fra Beauty and the Beast (1946)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar