1. feb. 2012

Cockwork Orange

Like før jul hadde klassen min Hollywood Night på Holtekilen. Elevene gjorde seg flid og kom utkledd som diverse filmkarakterer. Mari på Sosiologi kom som Alex fra Stanley Kubricks A Clockwork Orange og det varmet et hjerte at dagens blomstrende ungdom kjenner til filmen og karakteren. Men i lunsjen idag ble min begeitring justert noe ned. Jeg fikk spørsmål fra en annen elev, la oss kalle henne Susanne, om vi ikke kunne se klipp fra den filmen Cockwork ett eller annet. Den som Mari kledde seg ut som. Det var da jeg tenkte det var på tide med folkeopplysning atter engang og her er den korte historien om A Clockwork Orange som kanskje like gjerne kunne hett Cockwork.


Stanley Kubrick ble ferdig med filmen
A Clockwork Orange for 41 år siden. Det samme året som jeg ble født. Han tok tak i Anthony Burgess sin roman ved samme navn (Den Mekaniske Appelsin, norsk boktittel) som kom ut i 1962. Kubrick brukte den amerikanske utgaven av boken, noe Burgess ikke var videre fornøyd med. Ingen hadde tro på at det gikk an å filme romanen som tok for seg tilfeldig ultra-vold. Burgess skapte sitt eget språk i boken som han kalte for Nadsat og det var en blanding av russisk og engelsk. Kubrick skapte sitt eget univers og filmen ble en slags Science Fiction fabel i nær fremtid.


Hovedkarakteren Alex De Large (15-17 år) tolkes brilliant av Malcolm McDowell som i realiteten var 27. Han får sine kick av Beethoven, porno og tilfeldig vold der han herjer og voldtar sammen med vennene sine (kalt Droogs på Nadsat). En av filmens mest minnerike scener er den grusomme voldtektsscenen da han synger Singin in the Rain samtidig som han grisebanker et ektepar. I film kalles dette kontrapunktisk musikk og er musikk som står i kontrast til bildene. Feks horror musikk på en kjærlighetsscene. At Alex skulle synge stod ikke i manus, men etter at de hadde improvisert det frem likte Kubrick det så godt at han sporenstreks kjøpte retten til å bruke Singin in the Rain for $10.000.

En annen scene man husker er da Alex slår en keramikk skulptur, formet som en penis, i hodet på en kvinne slik hun dør. Etter dette blir Alex arrestert og det er her det geniale med filmen slår inn. Når han er på rehab får vi et innblikk i hvordan systemet forandrer vår mann til å bli en kujonaktig spyttslikker. Når han slipper ut har han mistet all livsgnist og ikke nok med det: Droogsene har blitt politi. Er man god bare fordi man ikke er ond? Da "politivennene" drar Alex mellom seg har de nr 665 og 667 på seg og impliserer at Alex er 666.

Det er i det hele tatt mange uforglemmelige bilder i filmen og den har inspirert svært mange i etterkant. Et bilde man aldri glemmer er da Alex blir tvunget til å se filmer og øynene blir holdt åpne med små kroker. For at øynene ikke skulle tørke ut dryppet en lege dem med jevne mellomrom. Legen i filmen er en ordentlig lege.

Kubrick og MacDowell på settet

Digresjon 1: Da jeg studerte film i Farnham rett før milleniumsskiftet jobbet jeg på pub for å få råd til de lange telefonsamtalene hjem til Jill Therese (nå min kone). Hver lørdag kom Pauline Taylor inn og begeitringen ble stor da hun fortalte meg at hun hadde spilt psykiater i A Clocwork Orange. Hun levde på det hele livet og jeg levde lenge på at jeg kjente en som hadde spilt i Kubricks film.

Da filmen kom ut ble den X-rated, men fire Oscarnominasjoner gjorde at den slo an og den ble Warner Brothers mest innbringende det året. Det er forøvrig bare den og Midnight Cowboy (1969) som har vært Oscarnominert som beste film og X-rated samtidig. Reaksjonene lot selvsagt ikke vente på seg og filmen fikk skylden for å ha inspirert til vold mot hjemløse. En hollandsk jente ble også voldtatt av en gjeng som sang Singin in the Rain og var ikledd bowlerhatter og hvite klær. Da skjedde det noe som i 27 år var et mysterium. Stanley Kubrick ville ikke at filmen skulle vises i England før etter hans død. Og så skjedde. I senere tid har det kommet frem at Kubrick familie ble truet på livet og derfor trekte han den tilbake. Den var ikke å oppdrive fra 1973 - 2000.

Fra innspillingen startet til filmen var ferdig tok det under ett år, noe som var Kubricks raskeste. Etter han laget 2001 - En romodysse skulle han igang med Waterloo, men pengene var ikke der. Da fikk de tak i rettighetene som faktisk, på et tidspunkt, Mick Jagger hadde kjøpt for $ 500. Jagger hadde en visjon om at han selv skulle spille hovedrollen og resten av Stones skulle spille Droogs. Dette skjedde heldigvis ikke. Stones er flinke, men de er flinke til å spille i band.

Inspirasjon
Filmen og den merkelige historien har inspirert mange og allerede i 1965 laget Andy Warhol en 70 minutts spillefilm som han kalte Vinyl.

Men det er heldigvis Kubricks klassiker folk flest forbinder med A Clockwork Orange.

* Da avdøde Heath Ledger skulle finne inspirasjon til The Joker var Alex De Large en av dem.
 
Digresjon 2: Nick Drake var også inspirasjon for Heath Ledger.

* Motley Crue har brukt bilder fra filmen i sin video Hooligans Holiday
* Sepultura har brukt Clockwork Orange til sitt konseptalbum A-Lex
* Tøffingene i Slipknot har to masker som er inspirert av filmen.


Chris Fehn fra Slipknot

* Green day referrer til Ultra-Violence i sangen Pulling Teeth.
* Punkrockerne Rancid skrev sangen Clockwork Orange
* Jonathan Glazer laget den strålende musikkvideoen The Universal for Blur. De er Droogs.

Dette var bare noen av referansene.

Filmen er en klassiker som har noe mytisk over seg. Den holder seg godt og vil nok inspirere lenge etter de som leser dette har gått bort. Dette skyldes også at den har spredd sine referanser til andre medier så godt som den har gjort. Clockwork Orange har også blitt satt opp som teater over hele verden, også i Norge, men kritikken har ikke alltid vært like god.

Potato Clockwork Orange

Bart som Alex

Her har du hele filmen i løpet av 30 sekunder.

Uansett. Nå vet du mer om filmen du aldri glemmer.

Spielberg snakker litt om at Clockwork Orange er den første "Punk rock" filmen. Hva nå enn det er. Han kan hentyde til at filmen er laget på 60-tallet, men jeg tilgir deg Spielberg. Kubrick skrev manuset til A.I. og ville lage den, men døde i 2000. Spielberg fullførte prosjektet til en helt middelmådig film.



Vi snakkes.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar