6. feb. 2012

Første farvefilmen?

Det er mange som tror Trollmannen fra Oz (1939) er den første fargefilmen og jeg skulle virkelig ønske at det var slik. Filmen starter i sort/hvitt og huset lander i nærheten av den gule veien. Idet Dorothy åpner opp døren kommer fantastiske farver til syne. Og det er nok derfor det har blitt en myte at det er nettopp den som skal ha vært pioneren hva farge angår. Men det var nok ikke slik.
Brødrene Lumiere har fått æren av å he "funnet opp" filmen. Etter fem - seks år så sa de at mediet var en oppfinnelse uten fremtid og ga bort store deler av kamerautstyret sitt til bla Georges Melies som laget A Trip to the Moon i 1902. Deler av den filmen er håndfarget, men det er jo ikke det man mener med farvefilm. Året etter  kom en 44 minutt lang film som heter Vie et Passion du Christ som brukte stensilbasert farving. Det betyr at man tilsetter en farve til svart/hvitt filmen. Teknikken varte helt til tidlig 1950 åra faktisk og her ser du metoden brukt i verdens eldste animerte spillefilm som man har bevart. The Adventures of Achmed:

Lumierebrødrene satset på foto istedet for film og da eksprimenterte de med farvefilm. De tok patent på en fargefotoprosess som het Autochrome Lumiere, og holdt på med den helt til Ilford tok over markedet i Europa.

Så skjedde det noe i 1908. Filmen A Visit to the Seaside er en 8 min kortfilm som George Albert Smith filmet i Brighton. Han laget tilsammen 116 filmer og denne filmen var hans nest siste. Smith fant opp en fargefilmprosess som het Kinemacolor. Det betyr at man projekterer svart/hvitt film, men legger på to filtre. Rød og Cyan.
 Kinemacolor

I 1911 ble det laget en film som heter With Our King and Queen Through India og det finnes to timer av den angivelig seks timer lange filmen.
 1911

Kinemacolor fremvisere ble instalert i over 300 saler i England og det ble en dundrende fiasko. Det var for dyrt og det ble dårlige/ustabile bilder.

Det var også snakk om at D.W. Griffith skulle lage Birth of a Nation (1915) med Smiths tofarvesystem, men det skjedde aldri. Året før tok regissør F. Martin Thornton kontakt med Laurence Cowen, som hadde skrevet et skuespill: The World, the Flesh and the Devil. For 10.000 pund laget de en spillefilm som brukte Kinemacolor. Filmen anses for å være tapt idag, den varte i 50 minutt.

I 1917 kom den første amrikanske filmen som hadde farver. The Gulf Between var også den først filmen som ble laget i Technicolor. Technicolor skulle bli det mest brukte systemet fra 1922 til 1952. I starten het det Two-Color Technicolor og den samme svart/hvitt filmen ble vist samtidig på to forskjellige projektorer. Den ene projektoren hadde et rødt filter og den andre hadde et grønt.

Selv om ikke resultatet var perfekt jobbet Technicolor intenst for å få til et trefarvesystem allerede i 1924. Studioene var skeptiske fordi prosessen var dyr og det krevde tre ganger så mye lys. Etter å ha prøvd seg fram og fått deler av enkelte filmer filmet i det fulle trefarvesystemet med alle primærfarvene var det dags for suksess. Filmen som fikk æren av å bli filmet med full trefarver Technicolor prosess het Becky Sharp. Året var 1935 og den ble filmet i studio.
 Becky Sharp, 1935

Etter dette ble det vanligere med farvefilm og idag finnes det svært få spillefilmer som er filmet i svart/hvitt. Men når det er sagt finnes det store forhåpninger til The Artist. Det er rett og slett en stumfilm som er i sort/hvitt, laget i fjor og den har premiere på norske kinoer 24 februar. Den har fransk regissør og er en dundrende suksess. Er du skeptisk? Vel vi får ha et åpent sinn. Selv om den er nominert til 10 Oscars kan den jo være bra for det.

 The Artist, 2011


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar