5. mars 2012

Russisk magi

I alle år har jeg fått vite og etterhvert visst at filmklipping aldri hadde blitt slik det er idag uten Sovjet/russiske Sergej Eisenstein. Eisenstein som var født i Riga har vært en foregangsfigur for svært mange klippere over hele verden. Han og Lev Kulesjov mente at montasjen var selve essensen av film.
Eisensteins mest kjente film er Battleship Potemkin og er en propaganda film som delvis forteller den sanne historien om noen matroser som gjør mytteri av politiske grunner. Mytteriet ble forløperen til 1905 revolusjonen. Filmens mest kjente scene er soldater som massakrerer fattigfolk i en trapp i byen Odessa.

Klipping har for meg vært synonymt med russisk. Men det som tok 41 år å innlære forandret seg i løpet av 99 minutter. Jeg har nå sett Russian Ark fra 2002. Den er laget av Alexandr Sokurov og var nominert til Gullpalmen i Cannes. Filmen er i korte trekk en reise i vinterpalasset som nå er hovedbygget i et av verdens eldste og største museum, Eremitasjen i St. Petersburg.

En fortellerstemme, Sokurov selv, går fra rom til rom og møter russiske storheter, kunst og kultur i løpet av de siste 300 år. Han møter også en kar som kaller seg for Europeeren, basert på franske Marquis de Custine som besøkte Russland i 1839, og det hele er en slags reise i drømmer. Det er et magisk øyeblikk i filmen der Europeeren ikke vil følge Russland.
Det er slettes ikke sikkert jeg har gitt deg noen god grunn til å se denne filmen ennå, men jeg prøver litt til. Filmen hadde en casting på over 2000 personer og det sies at minst like mange jobbet bak kamera. Mannen som hadde kamera er tysk og heter Tilman Buttner.

Han filmet i 33 forskjellige rom i Eremitasjen, tre store orkestre og som sagt to tusen mennesker. Filmen ble spilt inn 23. desember 2001 og alt ble gjort i ett take. Ingen klipping, ingen montasje. På de tre første forsøkene fikk de tekniske problemer, men på det fjerde forsøket gikk det, selv om vi ser refleksjonen av en boom operator allerede i starten. Museet ga Sokurov bare en dag å gjøre det på og lyden ble spilt inn etterpå. Mye av det skyldes at regissør og kameramann snakket forskjellig språk og en tolk måtte gå sammen med dem og hver gang noen så i kamera eller ikke stod der de skulle bannet den ellers så sindige kameramannen.


De brukte et Sonykamera som heter HDW-F900 festet til steadicam. Dette er den første filmen som ble filmet rett på harddisk, som de bar etter kamerateamet, og harddisken hadde nok plass til 100 minutter. Filmen varte i 99 (med rulletekster vel å merke) og de  printet den over til 35 mm.

Uansett hvordan jeg vender og vrir på det er Russian Ark ett mesterverk. Den ser bra ut og har kostymer, nesten uten sidestykke. Hitchcock prøvde noe lignende med The Rope (Repet) i 1948, men filmet da på film og kunne maks filme i 10 minutter før rullen måtte skiftes. Da gikk det noen fremfor linsen eller de panorerte kameraet forbi en vegg slik at de kunne klippe. I Russian Ark er det et take.

Filmen ble ingen kommersiell suksess og har spilt inn ca 40 mill. Knut Elstermann har laget en dokumentar som heter In one breath og tar for seg hele prosessen som skulle til for å fullføre Russian Ark.

 Filmen


 Bakomfilmen 1/5


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar